Eerste ‘broertje’ van de zon opgespoord

09 mei 2014 door EE

Een team van astronomen heeft het eerste ‘familielid’ van de zon opgespoord.

Een team van astronomen uit Australië, Rusland en de VS heeft het eerste ‘familielid’ van de zon opgespoord – een ster die vrijwel zeker is ontstaan uit dezelfde wolk van gas en stof als die waaruit onze eigen ster is voortgekomen. De ontdekking wordt op 1 juni gepubliceerd in het vaktijdschrift The Astrophysical Journal.

De naaste verwant van onze zon is een ster die HD 162826 wordt genoemd. Hij is vijftien procent zwaarder dan de zon en staat op een afstand van 110 lichtjaar in het sterrenbeeld Hercules. De ster ster is niet met het blote oog te zien, maar wel met een eenvoudige verrekijker.

Om een ‘broertje’ van de zon te kunnen zijn, moet een ster aan een tweetal voorwaarden voldoen. Op de eerste plaats moet zijn chemische samenstelling sterke overeenkomsten vertonen met die van de zon. Daarnaast moet de baan die de ster volgt zodanig zijn dat hij rond de tijd dat de zon ontstond (4,6 miljard jaar geleden) dicht in de buurt was.

Uit nauwkeurig onderzoek blijkt dat HD 162826 aan beide voorwaarden voldoet. De komende jaren zullen de astronomen nog meer familieleden van de zon proberen op te sporen. Daarvan moeten er nog heel wat zijn, want vermoed wordt dat de zon is geboren in een sterrenhoop die duizenden sterren telde.