Kleine planeten ontstaan bij allerlei soorten sterren

13 juni 2012 door EE

Tot nu toe werd gedacht dat planeten vooral ontstaan bij sterren die relatief veel elementen zwaarder dan helium bevatten. Maar nieuw onderzoek door Europese en Amerikaanse astronomen in Nature laat zien dat met name de kleinere planeten bij allerlei soorten sterren kunnen ontstaan - zelfs bij sterren die weinig zware elementen bevatten.

Er zijn inmiddels enkele duizenden planeten ontdekt die om een andere ster dan de zon wentelen. Van veel van deze 'exoplaneten' is de grootte vrij goed bekend. Daarbij is een klasse van planeten ontdekt - de zogeheten 'superaardes' - die slechts enkele keren zo groot zijn als onze aarde.

De astronomen hebben onderzocht of er een verband bestaat tussen de aanwezigheid van zulke 'kleine' planeten en de chemische samenstelling van de ster waar ze omheen draaien. Bij de veel grotere gasachtige exoplaneten lijkt zo'n verband inderdaad te bestaan: die zijn vooral waargenomen bij sterren die veel elementen zwaarder dan helium bevatten. Maar bij de superaardes komt het blijkbaar niet zo nauw.

Uit een spectroscopische analyse van de sterren van 226 veelal kleine planeten blijkt dat deze ook kunnen ontstaan bij sterren die geringere hoeveelheden zware elementen bevatten. Dat betekent dat sterren met kleine planeten waarschijnlijk eerder regel dan uitzondering zijn in ons Melkwegstelsel.

Interview met astrofysicus Lars Buchhave