Marsreiziger moet oppassen voor straling

30 mei 2013 door Eos-redactie

Astronauten die heen en terug naar Mars willen, zullen 0,66 Sievert kosmische straling te verduren krijgen. En dat is niet mis.

Amerikaanse wetenschappers berekenden de hoeveelheid straling voor een retourtje Mars. ‘In termen van verzamelde dosissen is het alsof je elke vijf of zes dagen een full-body-CT-scan krijgt’, zegt Dr. Cary Zeitlin, hoofdauteur van de studie. Ter vergelijking: in onze streken bedraagt de gemiddelde natuurlijke achtergrondstraling 0,020 tot 0,025 Sievert per jaar. Wie in een stralingsomgeving werkt, zoals een kerncentrale, mag aan maximum 0,1 Sievert worden blootgesteld, gedurende vijf jaar. Een straling van pakweg 10 Sievert op een termijn van enkele minuten is dodelijk, op lange termijn vergroot het de kans op kanker.

Ruimtetuigen zijn goed beschermd tegen opstoten van kosmische straling, afkomstig van zonnevlammen of plasmawolken. Het gevaar voor de ruimtereizigers zit hem in de constante achtergrondstraling. ‘Zelfs een aluminium romp van dertig centimeter dik verandert de dosis van de constante straling amper’, aldus Zeitlin. De beste oplossing volgens de onderzoekers? Sneller reizen.

De wetenschappers baseerden hun onderzoek op de Mars Science Laboratory (MSL), het ruimtetuig dat in 2011 en 2012 de Marsrobot Curiosity naar de rode planeet bracht. Dat heeft een beschermend schild vergelijkbaar met dat van een voertuig voor ruimtereizigers. Een toestel aan boord van de MSL mat het grootste deel van de 253 dagen durende reis de straling in het ruimtetuig. (tn)