Meteorieten vind je overal

17 mei 2016 door Eos-redactie

Overal, zelfs in je tuin, kan je buitenaardse materie vinden.

Gigantische meteoroïden die inslaan op de aarde zijn gelukkig zeldzaam. Volgens schattingen van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA komt elke dag nochtans 10 ton sterrenstof, gruis en stenen vanuit de ruimte op aarde terecht. ‘Elke vierkante meter bevat gemiddeld één buitenaards object ter grootte van een knikker’, zegt astronaut en meteorietenjager Richard Garriott. ‘En deeltjes ter grootte van een rijstkorrel kan je echt overal vinden.’

Die minimeteorieten vallen ook op de daken van onze huizen en als het regent, gaan ze via de afvoer mee met het water naar beneden. De meteorietjes bevatten nikkel en ijzer. Garriott weet ze te vinden door een sterke magneet over de spleten van de tuintegels te houden, daar waar een afvoerbuis eindigt. Het verschil tussen aards en buitenaards materiaal zit in de vorm van de deeltjes. Micrometeorieten zijn sferisch en hebben een coating van glas, het resultaat van kernfusie. De beste manier om er zeker van te zijn dat je een vondst uit het heelal voor je hebt, is het stukje onder een microscoop bekijken.

Garriott is niet de enige enthousiasteling die zijn voortuin afspeurt op schatten uit de hemel. Amateurs hebben al meer dan drieduizend foto’s van kandidaat-meteorieten ingestuurd voor Project Stardust, een onafhankelijk onderzoek naar micrometeorieten dat ‘burgerwetenschappers’ aanmoedigt om hun vondsten te delen.

Zelf een foto insturen, kan via www.facebook.com/micrometeorites