Nieuwe ‘lichtatlas’ van de aarde gepresenteerd

13 juni 2016 door EE

Een interactieve kaart laat zien hoe de nachtelijke duisternis op onze planeet steeds meer wordt teruggedrongen. Lastig voor astronomen, maar heldere nachten hebben ook een negatieve invloed op nachtdieren en hun ecosystemen.

Onderzoekers uit Italië, Duitsland, Israël en de VS hebben een nieuwe ‘atlas’ gemaakt van de ‘lichtvervuiling’ op aarde. De interactieve kaart laat zien hoe het gesteld is met de nachtelijke duisternis op onze planeet, die steeds meer wordt teruggedrongen (Science Advances, 10 juni). Dat is niet alleen lastig voor astronomen: heldere nachten hebben ook een negatieve invloed op nachtdieren en de ecosystemen waarin zij leven.

Volgens de onderzoekers zal daar ook niet snel verbetering in komen. Nu de wereld aan de vooravond staat van een grootschalige omschakeling naar (goedkopere) led-verlichting, zou de kunstmatige hemelgloed nog eens twee tot drie keer zo helder kunnen worden. Zij doen dan ook de aanbeveling om goed na te denken over de kleur en de intensiteit van led-verlichting.

De atlas toont een wereld die op tal van plaatsen baadt in het licht. In West-Europa en Italië zijn ’s nachts nauwelijks nog donkere plekken te vinden. Maar als specifiek wordt gelet op het percentage van de bevolking dat in een ‘lichtvervuilde’ omgeving woont, zijn Saoedie-Arabië en Zuid-Korea er nog slechter aan toe.

De lichtatlas is gebaseerd op gegevens van de in 2011 gelanceerde Amerikaanse satelliet Suomi NPP en op metingen van ‘burgerwetenschappers’ die vanuit meer dan 20.000 plaatsen op aarde zijn gedaan met zogeheten Sky Quality Meters.

Milky Way now hidden from one-third of humanity