Vesta is een babyplaneet, geen asteroïde

11 mei 2012 door Eos-redactie

Vesta, het tweede grootste object in de asteroïdengordel, heeft alle kenmerken van een planeet in wording en niet van een asteroïde zoals men eerder veronderstelde.

Vesta, het tweede grootste object in de asteroïdengordel, heeft alle kenmerken van een planeet in wording en niet van een asteroïde. Dat blijkt uit onderzoek van NASA.

Een ijzeren kern, een divers oppervlak, steenlagen en mogelijk een magnetisch veld. Eigenschappen die erop wijzen dat Vesta een planeet is en geen asteroïde. Amerikaanse wetenschappers observeerden Vesta tien maanden lang met Dawn, een ruimtesonde van NASA. Ze ontdekten dat Vesta een diameter van 530 kilometer heeft en inslagkraters vertoont tussen de groeven. Vermoedelijk zijn dat de bronnen van meteorieten die men eerder op aarde ontdekte. Rond de inslagkraters bevinden zich ringen, mogelijk het gevolg van de ijzeren kern van Vesta.

Volgens onderzoekers werd Vesta nooit een volgroeide planeet door de aanwezigheid van Jupiter. Toen de gasreus zich vormde, verstoorde die de banen van nabijgelegen asteroïden zoals Vesta. De asteroïden kwamen daardoor met elkaar in botsing en vielen uit elkaar waardoor ze krompen in plaats van groeiden. Zonder Jupiter waren ze gewoon rond hun baan blijven draaien. Vesta is daarbij niet volledig vernietigd, zoals dat bij vele andere asteroïden wel het geval was. (nd)