Zwart gat gekiekt

27 september 2012 door Eos-redactie

Astronomen hebben een zeldzame blik opgevangen van een zwart gat waaruit gigantische deeltjesvlammen opstijgen. De waarneming kan een beter begrip opleveren van hoe sterrenstelsels ontstaan.

De wetenschappers combineerden radiotelescopen van Hawaï tot Californië tot één krachtige virtuele telescoop. Zo bereikten ze de nodige resolutie om te kijken naar de basis van gigantische deeltjesvlammen in het sterrenstelsel M87.

Omdat de bron zo klein is, vermoeden de astronomen dat de vlammen rond een zwart gat draaien - vergelijkbaar met water dat in een toilet wordt gezogen bij het doorspoelen. Het zwart gat bevindt zich in het centrum van het sterrenstelsel, en de deeltjesvlammen – die opgebouwd zijn uit het gas en stof dat naar het zwarte gat wordt gezogen - vliegen honderden lichtjaren ver in het sterrenstelsel.

De uitgespuwde deeltjes zijn nodig om nieuwe materie en energie in het sterrenstelsel te creëren. De waarneming kan daarom een beter begrip opleveren van hoe sterrenstelsels ontstaan. (kv)