Microrobots ruimen bacteriën op

Bacteriën organiseren zich vaak in robuuste en moeilijk verwijderbare biofilms. ‘Antimicrobiële’ robotjes kunnen deze films beter opruimen dan de huidige, chemische middelen.

Bacteriën scheiden vaak stoffen af die hen een beschermende leefomgeving bezorgt. Deze ‘biofilms’ bestaan doorgaans uit sterke, polymere verbindingen, waardoor ze moeilijk kapot te krijgen en te verwijderen zijn. De bestaande antimicrobiële middelen – antibiotica, maar ook andere chemische middelen om bijvoorbeeld medische instrumenten te desinfecteren – slagen hier niet altijd even goed in. Bovendien hebben bacteriële biofilms de neiging om hun leefomgeving snel opnieuw te koloniseren.

Amerikaanse wetenschappers hebben nu een alternatief ontwikkeld, in de vorm van ‘microrobots’ samengesteld uit enzymen (biologische katalysators), en magnetische nanodeeltjes uit ijzer. Als de substantie – de enzymen en de nanodeeltjes zijn opgelost in waterstofperoxide – op een biofilm wordt aangebracht, worden zowel biofilms als bacteriën afgebroken. Daarna hoeven de wetenschappers enkel nog maar een magnetisch veld aan te zetten om de restanten van de biofilm ‘weg te katapulteren’, zodat de film zich niet kan herstellen.

Het nieuwe antimicrobiële middel kan worden toegepast om biofilms tot 15 centimeter groot te verwijderen. Interessant om kleine chirurgische instrumenten te desinfecteren, maar ook bijvoorbeeld medische implantaten.