Koffiegruiskoekje bij de thee

05 oktober 2017 door MVS

Het bezinksel dat achterblijft nadat je koffie hebt gezet, zit vol antioxidanten en voedingsvezels. Het kan een ingrediënt zijn voor koekjes.

Voor elke kilogram oploskoffie hou je ongeveer twee kilogram nat, gebruikt koffiedik over. Dat vertaalt zich jaarlijks wereldwijd naar zes miljoen ton koffiegruis. Onderzoekers deden eerder al pogingen om die ‘reststroom’ opnieuw in te zetten. Ze gebruikten ze als grondstof voor biobrandstof, compost, enzymen en dierenvoeding.

Chemici uit Madrid zijn er nu steeds meer van overtuigd dat het bezinksel van koffie een waarde kan hebben in onze voeding. De onderzoekers verzamelden gegevens over het fysisch-chemische karakter, de thermische stabiliteit en de voedselveiligheid van gebruikt gruis. Ook gingen ze na of het dienst kan doen als voedingsvezel.

De resultaten zijn positief. Uit het onderzoek blijkt dat gebruikt koffiedik een goedkope, natuurlijke bron kan zijn van antioxidanten en voedingsvezels. Het zou daarnaast een goede basis kunnen vormen voor proteïnen, essentiële aminozuren en suikers. De antioxidanten in het koffiegruis liften mee met de voedingsvezels tot in de maag, waar ze bevorderlijk zijn voor de gezondheid.

Volgens de wetenschappers zou koffiedik een ingrediënt kunnen zijn voor bakkersproducten. De onderzoekers formuleerden zelf al een koekjesrecept met koffiedik als ingrediënt. Caloriearme zoetstoffen en de voedingsvezel oligofructose werden ook opgenomen in de formules. Ze onderwierpen het recept aan diverse tests naar voedingswaarde, veiligheid en het risico op obesitas en diabetes. Ze deden zelfs tests naar het mondgevoel van het koekje. De resultaten waren hoopgevend.