ZOO Science

Wetenschappelijk onderzoek zit in het DNA van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael verweven. ZOO Antwerpen is dan ook de eerste wetenschappelijke dierentuin ter wereld, met een eigen wetenschappelijk zoölogisch centrum. Dag in, dag uit zijn wetenschappers en experten er aan de slag. Meestal anoniem. Met het platform ZOOscience.be brengen ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael daar verandering in. Ontdek er de wereld áchter de dierentuinen. Ontdek waarom er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, ga mee naar Bulgarije waar recent monniksgieren in de natuur werden uitgezet en kom te weten hoe genetisch onderzoek de okapi’s helpt en waarom de wetenschappers hier haren verzamelen van goudkopleeuwaapjes om ze in Brazilië te helpen.

Meest behandelde onderwerpen:

Wetenschappelijke analyses tonen aan: blije geadopteerde berberapen in ZOO Planckendael
Dit is een artikel van: ZOO Science

Een familie berberapen, in 2019 opgevangen in de zoo van Panckendael, vertoont opnieuw hetzelfde gedrag als in de natuur. Dat blijkt uit nauwgezette observaties en wetenschappelijke analyses. De dieren kwamen uit een illegaal Pools kweekcentrum. Jaarlijks komen er honderden van zulke beestjes uit Marokko mee als huisdier. Maar meestal worden ze achteraf gedumpt, wegens te veel werk.

Eigen welzijnswetenschapper voor ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael
Dit is een artikel van: ZOO Science

Eigen welzijnswetenschapper voor ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael

Op 1 augustus ging de vernieuwde wetgeving rond dierenwelzijn in dierentuinen van kracht. ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael werkten eraan mee en hebben sinds een jaar zelfs een eigen dierenwelzijnswetenschapper in dienst. Het is belangrijk om het welzijn van dieren in dierentuinen te evalueren op basis van wetenschappelijke en objectieve informatie. Resultaten kunnen leiden tot aanbevelingen en adviezen, nuttig om dierenwelzijn in dierentuinen te verbeteren.