165 miljoen jaar oud liefdeslied klinkt weer

01 februari 2012 door Eos-redactie

Wetenschappers zijn er in geslaagd het liefdeslied van een fossiele krekel na te bootsen. Het insect, Archaboilus musicus, leefde ongeveer 165 miljoen jaar geleden.

De krekel maakte geluiden door de vleugels tegen elkaar te wrijven, ook wel stridulatie genoemd. Dankzij uitzonderlijk goed bewaarde fossiele vleugels konden wetenschappers reconstrueren hoe het lied van de oerkrekel precies klonk. ‘Dit onderzoek toont aan dat dieren in het jura al communiceerden via geluiden,’ zegt prof. Daniel Robert van Bristol’s School of Biological Sciences. ‘Zowel de Archaboilus als de huidige boskrekel gebruiken hun muziek voor het vinden van een partner. Hoe zuiverder de toon, hoe verder hij reikt en hoe meer vrouwtjes zich mogelijk aangetrokken voelen. Een nadeel is wel dat ook roofdieren de geluiden kunnen horen.’