Kaketoe op schilderij verrast historici

26 maart 2014 door Eos-redactie

Kunsthistorici ontdekten een kaketoe op een Italiaans schilderij uit 1496. Ze willen nu uitvissen hoe het dier van Australië naar Venetië kwam. Voor zover bekend was er geen handel tussen Australië en Europa in die tijd.

Kunsthistorici ontdekten een kaketoe op een Italiaans schilderij uit 1496. Ze willen nu uitvissen hoe het dier van Australië naar Venetië kwam. Voor zover bekend was er geen handel tussen Australië en Europa in die tijd.

 

Op het eerste gezicht is het schilderij Madonna della Vittoria van Andrea Mantegna een typisch werk uit de Renaissance. Tot je de geelkuifkaketoe op de achtergrond opmerkt. Omdat de vogel van nature alleen in Australië voorkomt, doet dit historici geloven dat de handelswegen uit die tijd anders waren dan gedacht. Hoe kwam de Italiaanse schilder anders aan het dier?

 

Heather Dalton van University of Melbourne deed de ontdekking tien jaar geleden. 'Ik bladerde door een boek met schilderijen en vroeg me af wat die kaketoe daar deed. Ik heb jaren getwijfeld of het echt die vogel was, maar iedereen die ik sprak zei van wel.'

 

Ook al zou het kunnen dat de schilder de kaketoe overtekende van een afbeelding, toch gelooft Dalton dat hij een levend exemplaar had. 'Hij lijkt zo realistisch en ontspannen, en hij kijkt je recht aan. Latere afbeeldingen toonden de dieren altijd in profiel, omdat ze dood waren. Kaketoes kunnen wel 100 jaar worden, dus zouden ze ook een reis langs de Zijderoute, van Oost-Azië naar het Middellandse Zeegebied, kunnen overleven.'

 

Officieel waren de Nederlanders de eerste Europeanen die in 1606 in Australië arriveerden. In januari werd echter al een 500 jaar oud gebedenboek van een Portugese non gevonden waarin een kangoeroe stond afgebeeld. (cs)