Koning Minos was Europees

15 mei 2013 door Eos-redactie

Nieuw DNA-onderzoek: Minoïsche beschaving heeft Europese en geen Afrikaanse wortels.

Nieuw DNA-onderzoek toont aan dat de Minoïsche beschaving Europese en geen Afrikaanse wortels heeft.

Al sinds de Britse archeoloog Sir Arthur Evans rond 1900 op het Griekse eiland Kreta de resten van de Minoïsche beschaving blootlegde, werd gedacht dat ze een Afrikaanse oorsprong had. De restanten vertoonden overeenkomsten met oude Afrikaanse beschavingen zoals de Egyptische. DNA-onderzoek op menselijke resten uit de Minoïsche tijd vertelt nu iets anders. De genetische overeenkomst van die resten was immers het grootst met de hedendaagse en prehistorische populaties uit Europa en, uiteraard, de hedendaagse inwoners van Kreta. Zelfs de Ieren zijn genetisch meer verwant met de Minoïsche bevolking dan de Egyptenaren. De onderzoekers denken dat de voorouders van de Kretenzers vanuit Turkije heel Europa innamen. Zowat 9.000 jaar geleden kwamen deze migranten dan aan op Kreta.

Het Minoïsche rijk bloeide van 3000 tot 1600 voor Christus en wordt beschouwd als de eerste geavanceerde Europese beschaving. Ze werd vernoemd naar de mythische koning Minos en vergaarde rijkdom door handel met andere streken, zoals de Noord-Afrikaanse kusten. De beschaving kwam waarschijnlijk ten val door een vulkaanuitbarsting op een naburig eiland en de vloedgolf de erop volgde. Uiteindelijk werd het eiland veroverd door de Myceners.

De onderzoekers haalden hun genetische informatie uit 37 goed bewaarde Minoïsche skeletresten en vergeleken het met DNA van 135 huidige en oude populaties uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Het onderzoek verscheen in de recentste editie van Nature Communications.