Nieuwe dinosoort ontdekt in Utah

17 juli 2013 door Eos-redactie

In de woestijn van de Amerikaanse staat Utah hebben wetenschappers een opvallende nieuwe dinosaurussoort ontdekt. Het vijf meter lange dier doet sterk denken aan de klasse van de Triceratops, die in het huidige Noord-Amerika voorkwam. Maar door zijn abnormaal grote neus en horens vermoedt men dat het een compleet nieuwe soort planteneter betreft.

Het dier kreeg de naam Nasutoceratops titusi mee, wat zoveel betekent als ‘grote neus met hoorngezicht’. “Deze dinosaurus heeft ons van onze sokken geblazen,” verklaart Mark Loewen van de University of Utah. “De horens, die zijwaarts en voorwaarts gekruld staan, zijn uitzonderlijk groot. Hetzelfde geldt voor de neus. Dit hadden we nooit verwacht.”

De onderzoekers schatten dat het dier zo’n 75 miljoen jaar geleden op aarde rondliep, in het late krijttijdperk. Op de site waar de Nasutoceratops gevonden werd, zijn in het verleden ook al fossielen ontdekt van tientallen andere plantenetende dinosaurussen en hadrosaurussen. Het lijkt er dus op dat de verschillende soorten vreedzaam naast elkaar leefden.

Het holotype van de Nasutoceratops, dat bestaat uit een nagenoeg intacte schedel en onderdelen van beide voorpoten, werd eigenlijk al in 2006 aangetroffen in het Grand Staircase-Escalante National Monument in Utah. Het onderzoek werd echter nu pas afgerond en gepubliceerd in het vakblad Proceedings of the Royal Society B. (adw)