Ook neanderthalers kregen kanker

06 juni 2013 door Eos-redactie

Kroatische wetenschappers beschrijven het eerste geval van een bottumor bij een neanderthaler. De rib is 120.000 jaar oud. Opmerkelijk, want de oudste bekende ‘modern-menselijke’ tumor dateert van amper 4.000 jaar geleden.

Neanderthalers die 120.000 jaar leefden in wat nu Kroatië is, woonden niet in de buurt van industrie, aten hun groenten en fruit en rookten niet. Toch bleven ook zij niet gespaard van wat wij ‘moderne’ aandoeningen noemen. Kroatische wetenschappers beschrijven in Plos One het eerste geval van een bottumor op een rib van een neanderthaler. Opmerkelijk, want de oudste ‘modern-menselijke’ tumor is amper 4.000 jaar oud.

De linkerrib werd opgegraven tussen 1899 en 1905, maar het botstuk werd verkeerd geklasseerd en een eeuw over het hoofd gezien. In 1999 werd de rib dan toch beschreven, en al snel bleek dat er iets vreemd mee aan de hand was. Een deel ervan is hol, wat erop wijst dat het door een zachter weefsel is ingedrukt. Onderzoekers vermoeden al langer dat de holte door een tumor is veroorzaakt, maar om zeker te zijn onderwierpen ze het botstuk aan CT-scans. Het uitzicht en de locatie van de holte komt overeen met wat te zien is op menselijke beenderen die aangetast zijn door ‘fibrous dysplasia’, een botgroeistoornis die tumoren veroorzaakt. (kv)