Uniek neanderthalerkamp ontdekt in Den Bosch

18 november 2013 door Eos-redactie

Bij de bouw van een parkeergarage in Den Bosch zijn per toeval goed bewaarde overblijfselen van een neanderthalerkamp gevonden.

In het Nederlandse ‘s Hertogenbosch hebben archeologen een goed bewaard neanderthalerkamp ontdekt. De opgegraven objecten, waaronder stenen werktuigen en dierlijke botten, zijn zo’n 40.000 tot 70.000 jaar oud en dateren van de oude steentijd, het paleolithicum. Toen leefden er neanderthalers in onze contreien. Het zou gaan om een van de best bewaarde neanderthalerkampen van West-Europa.

Het staat vast dat de vondsten aan neanderthalers toebehoorden, want stenen werktuigen zijn typerend voor die mensensoort. Ook zijn er beenderen aangetroffen van onder meer rendieren, paarden en bizons, en zelfs de onderkaak van een jonge mammoet.

Volgens deskundigen van de Universiteit van Leiden is de vondst uitzonderlijk, omdat de restanten in erg goeie staat verkeren. ‘Blijkbaar waren er destijds bijzondere omstandigheden, waardoor de vondsten snel toegedekt raakten’, zo klinkt het.

De archeologische artefacten doken op tijdens de aanleg van een ondergrondse parkeergarage. Het gaat dus om een geheel toevallige ontdekking. De bouw van de garage zal niet worden stopgezet, maar archeologen zullen wel eerst verder onderzoeken of er nog paleolithische materialen verborgen liggen.

Aan de hand van bodemmonsters willen de wetenschappers ook nagaan welke planten en bomen er destijds groeiden. Op die manier hopen ze de leefomstandigheden van de lokale neanderthalergemeenschappen te reconstrueren. (adw)