Een warmer klimaat bracht neanderthalers en denisovamensen samen

Beide menssoorten stonden met elkaar in contact, maar hoe frequent? Dat blijft een mysterie. Een nieuw klimaatmodel laat zien dat hun leefgebieden in bepaalde warmere periodes in elkaar overliepen, wat ontmoetingen makkelijker maakte.

Beeld: Denisovagrot: Credit: Wikimedia

In 2012 vonden paleontologen een bijzonder botfragment in de Denisovagrot, gelegen in het zuiden van Rusland. Analyse van fossiel DNA liet zien dat het om een jong meisje ging, de dochter van een neanderthaler (de moeder) en een denisovamens (de vader). Het was voor het eerst dat een vondst, die naar schatting 90.000 jaar oud is, bevestigde dat beide menssoorten nakomelingen met elkaar hadden.

Wetenschappers vermoeden dat beide menssoorten regelmatig met elkaar in contact kwamen in Eurazië, maar botfragmenten zijn zeldzaam, en leveren niet altijd geschikt fossiel DNA op. Daarom dat Jaoyang Ruan, onderzoeker verbonden aan het Koreaanse IBS Center for Climate Physics en zijn team, een andere aanpak uitwerkten om een beter beeld te krijgen waar en wanneer onze verre verwanten met elkaar in contact kwamen. 'Op basis van botfragmenten, fossiel DNA en klimaatdata hebben we een model opgesteld van hoe het klimaat en de vegetatie in Europa en Azië zich de laatste 400 000 jaar hebben ontwikkeld. Een dergelijk paleoklimatologisch model biedt nieuwe inzichten in de evolutionaire geschiedenis van de mens,' aldus Ruan.

Neanderthalers en denisovamensen leefden in dezelfde periode, maar verkozen verschillende habitats, vertelt Ruan. 'De denisovamens was meer aangepast aan een koud klimaat, en hield zich op in de boreale wouden en de toendra in het noordoosten van de Euraziatische landmassa. Neanderthalers verkozen de gematigde bossen en graslanden van Zuidwest-Eurazië.'