Je ogen kunnen aparte lichtdeeltjes waarnemen

19 juli 2016 door Eos-redactie

Na nieuw onderzoek kennen we de ultieme limiet van onze ogen. Eén enkel foton is voldoende om ons netvlies te stimuleren.

Om tot die conclusie te komen, moesten onderzoekers van de Rockefeller-universiteit in New York eerst een toestel ontwerpen dat exact twee fotonen kan uitzenden. Eén daarvan ging naar een camera, het andere rechtstreeks naar het oog van de deelnemer. Na elke test moest die aangeven of er een foton was of niet. Het team onderzoekers voerde 30.000 soortgelijke experimenten uit.

De deelnemers van het onderzoek konden maar 6 procent van de fotonen waarnemen. Toch scoorden zij beter dan toeval kan verklaren. Ook ontdekten de wetenschappers dat de detectie verbeterd werd door voorgaande lichtimpulsen. De waarnemingskans verhoogde aanzienlijk als een ander foton tot 5 seconden geleden was waargenomen.

De laatste data over dit onderwerp dateren van 1940. Toen werd ontdekt dat mensen een klein aantal fotonen konden waarnemen. Maar omdat de technologie ontbrak, was het onmogelijk te testen of het oog ook aparte fotonen kon zien. Dankzij recente vernieuwingen kon het experiment nu eindelijk uitgevoerd worden. (mvg)