Kan een bloedtest zelfmoord voorkomen?

22 augustus 2013 door Eos-redactie

Een studie bij bipolaire patiënten brengt de wetenschap een stap dichter bij een bloedtest voor suïcidale gedachten.

Zelfmoord is een belangrijke doodsoorzaak in ons land, maar het is moeilijk in te schatten of en wanneer iemand risico loopt. Een studie aan de Indiana University School of Medicine en het Indianapolis VA Medical Center heeft een reeks biomarkers blootgelegd die via een bloedtest op te sporen zijn. Zulke biomarkers zijn biologische kenmerken, zoals een bepaalde molecule of een gen, die erop kunnen wijzen dat een persoon meer risico loopt om zich van het leven te beroven.

Om te achterhalen welke biomarkers dat precies zijn, bestudeerden de onderzoekers drie jaar lang 75 mannen met een bipolaire stoornis. Die aandoening kenmerkt zich door regelmatige stemmingwisselingen. In de loop van het onderzoek ontwikkelden negen patiënten zelfmoordneigingen. Door het bloed van die personen te vergelijken met het bloed van mannen die overleden na een zelfmoord, konden de wetenschappers zes mogelijke biomarkers aanduiden. De sterkste daarvan was het enzym SAT1, dat een rol speelt bij de stofwisseling.

Zelfdoding voorspellen

Vervolgens bestudeerden de onderzoekers 42 andere mannen met een bipolaire stoornis en 46 schizofrene mannen. Doel was te voorspellen of ze al dan niet gehospitaliseerd zouden worden om redenen die met zelfdoding te maken hadden. ‘De biomarkeerders bleken dat inderdaad correct te voorspellen’, zegt Alexander Niculescu van de Indiana University. ‘Al was het effect minder groot bij schizofrene patiënten.’

De studie werd uitgevoerd op blanke mannen, dus verder onderzoek is noodzakelijk. Het uiteindelijk doel is om een kant-en-klare bloedtest te ontwikkelen, al stelt Niculescu dat zo’n test op zich niet voldoende is. ‘Je moet altijd rekening houden met andere klinische factoren. Want niet elke risicopatiënt zal ook daadwerkelijk zelfmoord willen plegen.’ De studie is gepubliceerd in het vakblad Molecular Psychiatry.

(adw)

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan in België terecht op het gratis nummer 1813 en www.zelfmoord1813.be.

In Nederland kan praten over zelfdoding bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Telefoon 0900-0113 of 113.nl.