Mannenpil stap dichterbij

03 december 2013 door Eos-redactie

Nieuw experiment houdt muizenzaadcellen op hun plaats.

De onderzoekers van Monash University hebben mannetjesmuizen genetisch gewijzigd waardoor het transport van hun sperma naar de urineleider geblokkeerd werd. De muizen werden volledig onvruchtbaar, maar de levensvatbaarheid van hun zaadcellen op lange termijn bleef intact. Ook het seksueel gedrag van de muizen veranderde niet. Daarmee is weer een stap gezet in de richting van een pil voor mannen.

Tot nu toe was de zoektocht naar een mannenpil vooral gericht op hormonen of op mechanismen die de zaadcellen lamlegden. Maar die hebben veel nevenwerkingen – tasten de lust aan bijvoorbeeld – of veranderen de vruchtbaarheid onherroepelijk.

Sabatino Ventura en zijn collega’s wijzigden muizen genetisch en schakelden zo de eiwitten α1A-adrenoceptor en P2X1-purinoceptor uit. Die staan in voor het zaadceltransport van de bijbal naar de urineleider tijdens de ejaculatie. De mannetjesmuizen paarden wel nog normaal met vrouwtjes maar er kwamen geen nakomelingen van, hoewel er wel ejaculaat was. De wijfjes vormden ook geen vaginale prop na het paren, wat ook suggereert dat er geen zaadcellen in het vocht aanwezig waren.

De zaadcellen in de bijbal van de muizen bleven gezond. Nadat de onderzoekers zaadcellen extraheerden en er via in-vitrofertilisatie eicellen mee bevruchtten, leverde dat normale nakomelingen op. De genetisch gewijzigde muizen bleven ook vrij van noemenswaardige fysieke klachten.

De onderzoekers zijn nu op zoek naar twee geneesmiddelen die hetzelfde effect kunnen teweegbrengen bij mensen. Een geneesmiddel dat adrenoceptor-eiwitten blokkeert wordt al decennia gebruikt tegen goedaardige prostaatvergroting. Een ‘blokker’ voor purinoceptor moet nog worden gevonden. Pas dan kunnen de eerste proeven op mensen van start gaan, aldus de onderzoekers. De resultaten van hun studie staan in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). (rvb)