Nieuwe testkit spoort besmette coronapatiënten veel sneller op

Wetenschappers van de University of Oxford en van het Oxford Suzhou Centre for Advanced Research (OSCAR) hebben een testkit ontwikkeld waarmee ze patiënten die besmet zijn met het nieuwe coronavirus sneller kunnen identificeren.

Het team, onder leiding van prof. Zhanfeng Cui en prof. Wei Huang, ontwikkelde een test die op zoek gaat naar RNA en RNA-fragmenten van het virus. De resultaten zijn zeer nauwkeurig, onder andere omdat ingebouwde controles het aantal valspositieve en valsnegatieve resultaten beperkt.

Beter dan de rest

De nieuwe test heeft een aantal voordelen op de bestaande tests. Waar virale RNA-tests er tot nu toe anderhalf tot twee uur over deden om​​ besmette patiënten te identificeren, levert de nieuwe test al na een half uur resultaat op.

De technologie is bovendien erg gevoelig. Ze kan ook patiënten identificeren die nog maar net besmet zijn. Dat kan helpen om de verspreiding van het coronavirus te verminderen.

Om de technologie te kunnen gebruiken is alleen een eenvoudig warmteblok nodig dat een constante temperatuur garandeert, wat onder andere noodzakelijk is voor de DNA-amplificatie, waarbij uit zeer kleine hoeveelheden DNA een of meer gedeeltes worden vermeerderd tot er genoeg van is om het te analyseren.

De resultaten kunnen met het blote oog worden gelezen, waardoor de test overal kan worden ingezet, zelfs in landelijke gebieden of in kleine gezondheidscentra.

Succesvolle tests

De werking van de snelle detectiekits test werd gecontroleerd in het Shenzhen Luohu People’s Hospital. Ze werden toegepast op zestien klinische monsters, waarvan onderzoekers eerder met conventionele RT-PCR-methoden en ander klinisch bewijs hadden vastgesteld dat er acht positief en acht negatief waren. De resultaten van de nieuwe test waren allemaal succesvol.

De wetenschappers werken nu aan een geïntegreerd apparaat, zodat de test ook kan worden ingezet in klinieken en luchthavens en zelfs thuis kan worden gebruikt.

Bron: Zhanfeng Cui en Wei Huang, University of Oxford en Oxford Suzhou Centre for Advanced Research (OSCAR), Verenigd Koninkrijk