Ontwikkeling immuunsysteem volgt een strak plan

Het immuunsysteem van baby’s ontwikkelt zich razendsnel en volgens exact hetzelfde patroon.

Onderzoekers van het Karolinska Instituut in Zweden namen bloedstaaltjes van 100 baby’s tijdens hun eerste, vierde en twaalfde levensweek. Ze analyseerden het bloed met een nieuwe techniek waarbij ze massa cytometrie combineerden met een uitgebreide analyse van de eiwitten in het bloedplasma. Ze gingen op zoek naar de witte bloedcellen en naar de honderden eiwitten die in hun bloed circuleerden.

Tot nu toe dachten wetenschappers dat het immuunsysteem zich ontwikkelt als een reactie op de bacteriën, virussen, microben en schimmels waarmee de baby’s in contact komen nadat ze de baarmoeder hebben verlaten. En dat het proces begint in de longen, de darmen, de huid en de slijmvliezen, omdat ze met deze lichaamsdelen het eerst contact maken met de buitenwereld.

Toen de wetenschappers de resultaten van de analyse bekeken, stelden ze tot hun verrassing vast dat de aanpassingen van het immuunsysteem bij alle baby’s exact hetzelfde patroon volgen. Ze vergeleken het met een strak gechoreografeerde en uitstekend geoefende dans. Ze stelden ook vast dat baby’s die daarvan afweken, een afwijking in het immuunsysteem hadden.

De wetenschappers willen nu meer baby’s onderzoeken en hen volgen tot in hun kindertijd. Zo willen ze achterhalen wie van hen diabetes, allergieën, astma en inflammatoire darmaandoeningen ontwikkelen, of dat te wijten is aan hoe hun immuunsysteem zich bij hun geboorte aanpaste aan de omgeving, en of ze dat kunnen bijsturen, bijvoorbeeld door middel van vaccins.