Angstige wormen bevorderen plantengroei

19 juli 2013 door Eos-redactie

De aanwezigheid van roofdieren heeft een positief effect op plantengroei. Tenmiste als die roofdieren wormen op het menu hebben staan.

Nieuw onderzoek, beschreven in het vakblad Current Biology, stelt dat de aanwezigheid van roofdieren een positief effect heeft op de plantengroei. Tenmiste als die roofdieren wormen op het menu hebben staan.

Chinese en Britse onderzoekers gingen na op welke manier de reactie van de Pheretima aspergillium, een soort aardworm, op de aanwezigheid van aardwormetende kevers de grondkwaliteit van Tibetaanse alpenweiden beïnvloedde. Zowel de aan- als afwezigheid van kevers verhoogde de kwaliteit van de bodem.

Maar juist de afwezigheid van de kevers bevorderde ook de plantengroei op de weiden. De wormen probeerden zich te verbergen voor de vraatzuchtige kevers door diepere aardlagen op te zoeken. Op die manier bleven ze buiten het foerageergebied van de insecten. De wormen braken vervolgens de diepere aardlagen af en introduceerden er water en nutriënten, twee essentiële voedingsstoffen voor planten.

De onderzoekers stellen dan ook dat niet de bovenste, maar de dieper gelegen aardlagen bepalend zijn voor het welvaren van weideplanten. Bovendien geven de bevindingen aan dat roofdieren indirect een belangrijke rol spelen in het gedijen van de biomassa. (il)