Bliksem als luchtverfrisser

22 december 2017 door SST

Stralingsdetectors registreerden voor het eerst welke kernprocessen zich afspelen in een donderwolk.

Een fikse onweersbui heeft vaak een ontladend en verfrissend effect. Niet alleen op mens en natuur, maar ook voor de deeltjes in de lucht. Een natuurlijk effect waarvan wetenschappers al lang vermoedden dat het bestond, werd nu eindelijk waargenomen. Toen enkele maanden geleden een hevig onweer losbrak boven een kerncentrale in de Japanse kuststad Niigata, konden de stralingsdetectors nauwgezet registreren wat voor elektromagnetische en radioactieve processen zich allemaal afspeelden in de donderwolk.

In de reconstructie die Japanse fysici van die eenmalige gebeurtenis hebben gemaakt, gaat de bliksem gepaard met flitsen van hoogenergetische gammastraling – niet te verwarren met de zichtbare flitsen. Daarbij viel ook een regen van neutronen en positronen, of positief geladen elektronen.

De deeltjes zijn volgens de onderzoekers restanten van het radioactieve verval van isotopen van stikstof en zuurstof. Die isotopen waren eerder in aangeslagen toestand gebracht door de gammastraling. Tijdens die waterval van kernprocessen ontstaan uiteindelijk stabiele koolstof-, stikstof- en zuurstofatomen, in wat een enorm energieke maar kortstondige opfrisbeurt voor de atmosfeer blijkt te zijn.