Bodembacteriën maken antibiotica

Omdat de grond boordevol bacteriën zit, bevat ze ook vele – potentiële – antibiotica.

Carbonzuren zijn organische verbindingen – voorbeelden zijn mierenzuur en azijnzuur – die aan de basis liggen van verschillende antibiotica, en van andere medicijnen (onder andere tegen hart- en vaatziekten). Twee van deze antibiotica zijn platensimycin en platencin. De stoffen zitten momenteel in de pijplijn om de laatste verdedigingslinie tegen multiresistente bacteriën te komen versterken.

Amerikaanse microbiologen hebben nu echter ontdekt dat de twee stoffen – die momenteel in het lab worden geproduceerd met behulp van genetisch gemodificeerde bacteriën – ook gewoon uit de grond kunnen worden gewonnen. Ze troffen ze immers als natuurlijk bijproduct aan van verschillende soorten bodembacteriën.

Bodembacteriën maken stoffen aan die thiozuren worden genoemd en die qua chemische structuur sterk op carbonzuren gelijken. Nu is gebleken dat thiozuren van nature aanwezig zijn in de bodem, openen zich perspectieven om gemakkelijker en beter nieuwe antibiotica te maken.

De biologen ontdekten tot hun verrassing dat de natuurlijke varianten van de twee stoffen zelfs een sterkere werking vertoonden als antibioticum dan de kunstmatig geproduceerde substanties.