Bonobogenoom ontrafeld

13 juni 2012 door Eos-redactie

Na de chimpansee, orang-oetan en gorilla kennen we nu ook het genoom van de bonobo, de laatste grote aap waarbij dat nog moest gebeuren.

Onderzoekers van het Max Planck Institute For Evolutionary Anthropology in Leipzig ontrafelden het genoom van Ulindi, een vrouwelijke bonobo die in de zoo van Leipzig leeft. Het genoom levert zowel kennis over de onderlinge band tussen chimpansee en bonobo als hun relatie tot de mens.

De mens verschilt genetisch ongeveer 1,3 procent van de chimpansee en bonobo. Chimpansees en bonobo’s verschillen onderling 0,4 procent. Het genoom toont een duidelijke afsplitsing tussen bonobo’s en chimpansees, zonder latere kruisingen. Die vaststelling ondersteunt de hypothese dat het verschil tussen beide apen te wijten is aan geografische factoren die hun voorouders strikt van elkaar gescheiden hielden. Ook vandaag nog worden de leefgebieden van beide apen van elkaar gescheiden door de Kongorivier.

De genomen van de bonobo en de chimpansee verschillen gemiddeld gezien evenveel van het genoom van de mens, maar sommige delen van het menselijk genoom vertonen meer overeenkomsten met de bonobo, en andere meer met de chimpansee. Verder onderzoek moet uitwijzen of deze overlappingen verantwoordelijk zijn voor verschillen in het gedrag van mensen, chimpansees en bonobo’s. (idr)