Bonobo's delen voedsel met vreemden

03 januari 2013 door Eos-redactie

Bonobo's ruilen voedsel voor sociaal contact, en liefst nog met vreemden.

De bonobo doet zijn reputatie van meest vredelievende primaat weer alle eer aan. Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat de dieren bereid zijn hun voedsel met vreemde soortgenoten te delen, als dat sociaal contact oplevert.

De onderzoekers plaatsten hun 'proefpersonen' in een kooi met een stapeltje voedsel. In twee aanpalende kooien die ze vrijwillig konden openen bevonden zich respectievelijk een groepsgenoot en een vreemde bonobo. Hoewel de dieren makkelijk alles in hun eentje hadden kunnen oppeuzelen, lieten ze in de meeste gevallen eerst de vreemde soortgenoot binnen in de kooi. Dat doet de onderzoekers vermoeden dat de dieren het belangrijker vinden hun sociaal netwerk uit breiden dan bestaande relaties te onderhouden.

Vaak werd ook de derde bonobo uitgenodigd, zij het in de meeste gevallen door de vreemdeling, en niet door de proefpersoon. Ook dat is volgens de wetenschappers bijzonder, omdat de vreemde bonobo daardoor terechtkomt in een minder gunstige positie - in het gezelschap van twee dieren die elkaar wel kennen.

In een tweede reeks experimenten konden de bonobo's er door aan een touw te trekken voor zorgen dat een soortgenoot toegang kreeg tot voedsel waar ze zelf niet bij konden komen. Hoewel ze nadien geen sociaal contact met hun soortgenoot konden hebben, trokken de meeste dieren aan het touw. Voor de onderzoekers een teken dat dieren niet alleen belang hechten aan sociaal contact, maar ook bekommerd zijn om vreemden.

Hun goedheid kent echter grenzen. In een laatste experiment waarbij de proefpersonen een soortgenoot konden laten mee-eten van hun eigen voedsel, maar zonder dat dat sociaal contact opleverde, weigerden ze te delen.

Volgens de onderzoekers werpen hun experimenten - beschreven in PLOS One - een blik op de evolutie van generositeit en tonen ze aan dat die niet uniek menselijk is. (ddc)

Onderzoeker Jingzhi Tan legt deel één van het experiment uit.