De schoonste kamerplant

24 augustus 2016 door Eos-redactie

De bromeliaplant absorbeert meer schadelijke stoffen in de lucht dan andere kamerplanten.

Kamerplanten absorberen schadelijke stoffen in de lucht. Wetenschappers ontdekten nu dat vooral de bromelia goed is in het beschermen van onze gezondheid.

Verf, meubelen, printers en schoonmaakmiddelen kunnen schadelijke gassen in de lucht verspreiden. De gassen bestaan uit stoffen zoals aceton en benzeen. Die stoffen veroorzaken duizeligheid, astma en allergieën. Wetenschappers spreken van het sick building syndrome.

Goedkope luchtzuivering

Die ziekmakende stoffen kan je wegfilteren met dure ventilatie- of luchtzuiveringssystemen. Maar er is ook een goedkopere methode: een plant kopen.

Al sinds 1984 onderzoekt NASA welke effecten planten hebben op onze gezondheid. De ruimtevaartorganisatie ontdekte eerder al dat de bladeren en wortels van planten schadelijke stoffen opnemen.

Nu blijkt dat de bromeliaplant die schadelijke stoffen het beste absorbeert. Dat ontdekten de chemicus Vadoud Niri (State University of New York) en zijn team. Voor dit onderzoek sloten ze verschillende soorten huisplanten op in een kamer gevuld met de schadelijke stoffen. Zo testten ze welke stoffen de planten opnemen en hoe snel ze dat doen.

Nagelsalon

‘We zagen dat de bromelia heel goed was in het opnemen van zes van de acht schadelijke stoffen. Het is dus goed om zo’n plant te hebben, thuis of op het werk’, zegt Niri. Afhankelijk van de plaats, doet een andere plantensoort het ook heel goed. In de categorie ‘aceton absorberen’ was de drakenbloedboom de winnaar. Niri wil dit graag verder onderzoeken op een plek waar veel aceton in de lucht hangt: het nagelsalon. (mvdh)

Het onderzoek wordt voorgesteld op de 252nd National Meeting & Exposition of the American Chemical Society.