De vluchtpatronen van gierzwaluwen zijn om van te duizelen

De patronen tonen hoe verscheiden en uitzonderlijk gewone gierzwaluwen zich gedragen.

Het lijkt op abstracte kunst, maar in werkelijkheid is deze warboel het resultaat van een timelapsefoto. De lijnen tonen de duizelingwekkende vluchtpatronen van de gewone gierzwaluw (Apus apus) die fotograaf Xavi Bou vastlegde in Barcelona. ‘Elke ochtend en middag vormen de zwaluwen groepjes om samen rondjes te vliegen of elkaar achterna te zitten. Hun gedrag is bijzonder gevarieerd. Het zijn mijn favoriete vogels om mee te werken.’

Bou nam de foto als onderdeel van Ornithografieën. Met dat langlopende project wil hij de vliegroutes die voor de mens onzichtbaar blijven in beeld brengen. De donkerbruine vogels vliegen van hun broedgebieden in Europa en Azië tot in Zuid-Afrika, waar ze overwinteren. Voedsel en materiaal voor hun nesten verzamelen ze al vliegend.

Schreeuwpartijen

Voor een studie verschenen in het vakblad Current Biology bevestigden onderzoekers kleine sensors aan verschillende gierzwaluwen in Zweden. Via de gegevens over hun bewegingen stelden de onderzoekers vast dat de vogels bijzonder lang en vaak vliegen: zo’n 99 procent van de tien maanden buiten hun broedseizoen bleven ze in de lucht. De bevinding doet vermoeden dat gewone gierzwaluwen al vliegend slapen, zoals bij sommige andere vogelsoorten al is aangetoond.

Een andere studie, verscheen in het Journal of Avian Biology, beschreef dan weer hoe een vogel een topsnelheid haalde van 111 kilometer per uur – een absoluut record voor vogels in volle horizontale vlucht. De soort lijkt zijn turbomodus aan te schakelen tijdens de ‘schreeuwpartijen’, sociale vertoningen met duikvluchten en cirkelmanoeuvres en schelle schreeuwen.