DNA ‘herrijzende plant’ ontrafeld

31 maart 2017 door MVS

De plant Xerophyta viscosa, ook wel de herrijzende plant genoemd, kan na extreme uitdroging weer helemaal herstellen. Om te achterhalen hoe de plant dat doet, brachten onderzoekers het DNA ervan in kaart.

Xerophyta viscosa komt voor in het zuiden van Afrika en is erg goed bestand tegen droogte. Na 25 dagen uitdroging – wanneer de plant nog maar 5 procent water bevat – kan de plant nog herstellen.

Een internationaal team onderzoekers waaronder van Wageningen UR bracht het DNA van het gehele genoom van de herrijzende plant in kaart. Daarnaast onderzochten ze welke genen meer en minder actief werden tijdens de periode dat ze de planten lieten uitdrogen.

Uit hun onderzoek blijkt dat extra genetische activiteit bij de afrijping van de zaden waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de 'herrijzende' eigenschappen van de plant. Dat wil zeggen dat bij het proces waarbij de zaden klaargemaakt worden om tot wel tientallen jaren droogte te kunnen overleven – actiever wordt als de plant uitdroogt. Dat zou kunnen betekenen dat Xerophyta viscosa zo goed tegen uitdroging kan dankzij genen die door evolutie ontstaan zijn uit de genen die zaden in staat stellen om lange droge periodes te overleven.

Inzicht in de werking van het mechanisme dat zorgt voor het herstel na uitdroging, is van belang om ook andere planten via genetische aanpassing resistent te kunnen maken voor klimatologische omstandigheden waarin droogte meer zal voorkomen. De bevindingen zijn gepubliceerd in Nature Plants.