Droogte houdt trekvogels op

07 december 2012 door Eos-redactie

Vorig jaar arriveerden trekvogels uitzonderlijk laat, een gevolg van de droogte in de Hoorn van Afrika.

Elk voorjaar komen trekvogels vanuit Afrika in Noord-Europa aan om er zich na een tocht van duizenden kilometers voort te planten en er de zomer door te brengen. Vorig jaar arriveerden de vogels uitzonderlijk laat, een gevolg van de droogte in de Hoorn van Afrika, melden Deense wetenschappers in het vakblad Science.

De langdurige droogte in de Hoorn van Afrika in 2011 trof miljoenen mensen, maar liet ook trekvogels zoals de Noordse nachtegaal en de grauwe klauwier niet onberoerd. De vogels vliegen elk jaar van Zuid-Afrika naar Noord-Europa, en houden in de hoorn even halt om krachten op te doen voor de rest van de reis.

De Deense wetenschappers vingen verschillende vogels, rustten ze uit met een zogenoemde datalogger, een toestelletje dat informatie verzamelt over de route van de dieren, en lieten ze weer vrij. Zo konden ze gedetailleerde informatie verzamelen over de route en stopplaatsen van de dieren.

Toen ze de vogels bij hun aankomst vorig jaar opnieuw vingen, bleek uit de gegevens in de datalogger dat ze ongeveer een week langer dan gewoonlijk in de Hoorn van Afrika hadden gespendeerd. Vermoedelijk hadden ze meer tijd nodig gehad om voedsel te verzamelen. Andere trekvogels, die niet langs de Hoorn van Afrika vliegen, kwamen wel op het verwachte tijdstip in Europa aan.

Door hun latere aankomst, begonnen de vogels ook later te broeden, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat dat ernstige gevolgen voor de populatie heeft gehad.

Volgens de onderzoekers tonen hun bevindingen aan hoe lokale en kortstondige klimaatomstandigheden een impact kunnen hebben op de migratie van diersoorten. (ddc)