Eencellige veetelers

30 juli 2013 door Eos-redactie

Een amoebe ‘kweekt’ eetbare bacteriën, en beschermen de oogst zelfs met behulp van andere, giftige bacteriën.

Wetenschappers hebben een eencellig organisme ontdekt dat zijn eigen voedsel kweekt. De vermoedelijk kleinste veetelers ter wereld ‘kweken’ eetbare bacteriën, en beschermen de oogst zelfs met behulp van andere, giftige bacteriën.

De amoebe Dyctyostelium discoideum houdt twee bacteriesoorten bij zich. De ene soort is het “zaad” dat de amoebe laat groeien als voedsel, de andere bacteriesoort produceert giftige stofjes die de amoebe en haar voedsel beschermen tegen andere organismen.

Onderzoekers aan de Washington University in St. Louis en Harvard University ontdekten dat de eetbare bacteriën uit de giftige evolueerden. Opmerkelijk, want zo verloor de bacterie haar bescherming tegen de amoebe. Toch houdt ook de eetbare bacterie stand, want de amoebe eet enkel het teveel in zijn “kudde” op, en beschermt de rest tegen andere roofdieren. De studie verschijnt in Proceedings of the National Academy of Sciences.(eb)