Eenzaam maar niet verloren

04 april 2013 door Eos-redactie

Geïsoleerde koraalriffen kunnen zich toch herstellen.

Geïsoleerde koraalriffen die deels afstierven kunnen zich toch herstellen. Dat melden Australische wetenschappers in het tijdschrift Science.

De onderzoekers bestudeerden het Scott-koraalrif voor de kust van West-Australië, dat in 1998 op sommige plaatsen voor 90 procent afstierf - een gevolg van het opwarmende zeewater, het zogenoemde bleken van koraal of bleaching.

Wetenschappers gingen er altijd van uit dat koraalriffen voor hun herstel afhankelijk zijn van de aanvoer van larven van koraal uit de omgeving. Het Scott-rif bevindt zich echter op 250 kilometer van andere koraalriffen.

Toch stelden de onderzoekers vast dat het koraalrif zich op 12 jaar goed heeft hersteld. Het is er vandaag nagenoeg even goed aan toe als in de periode voor het massale bleken.

Dat zou te danken zijn aan plantenetende vissen. Die bleven talrijk aanwezig en vermeden dat het rif door algen overgroeid werd.

Volgens de onderzoekers kan koraalrif onder de juiste omstandigheden en wanneer het gespaard blijft van menselijke verstoring, zoals vervuiling en overbevissing, wel degelijk op eigen kracht herstellen. (ddc)