Genoom van cabernet sauvignon gekraakt

18 oktober 2016 door SST

Met de genetische kaart in de hand hopen onderzoekers de druivensoort beter bestand te maken tegen ziekten en het veranderende klimaat.

Het genoom van de wijndruif (Vitis vinifera) werd al in 2007 geanalyseerd en gepubliceerd. Maar omdat toen een basisversie van de soort werd gebruikt omdat de technologie niet anders toeliet, zei die analyse weinig over de meest voorkomende variëteiten van wijndruiven.

De onderzoekers – Amerikaanse biologen – hopen in hun nieuwe analyse van de cabernet sauvignon precies die stukjes informatie aan te treffen die ervoor zorgen dat deze wijndruif wereldwijd zo’n succes is.

De cabernet sauvignon is, naast de merlot, zowat de populairste druif voor rode wijn. Ze wordt verbouwd in alle continenten behalve Antarctica, wat wel iets wil zeggen over haar sterkte. Oenologen gaan ervan uit dat de druivensoort ergens in de 17de eeuw in de streek rond Bordeaux ontstond na een (bewuste) kruising tussen de blauwe cabernet franc en de witte sauvignon blanc. Omdat nieuwe wijngaarden niet als zaden worden geplant maar als wijnstokken, is de cabernet sauvignon overigens nog genetisch identiek – of hij nu in Californië, Chili, Frankrijk, Zuid-Afrika of Australië wordt gekweekt.

Met de nieuwe informatie zou de populaire rodewijndruif nóg beter bestand kunnen gemaakt worden tegen onder andere ziekten en tegen extreme weersomstandigheden die het gevolg zijn van het veranderende klimaat.