Ggo-banaan bestand tegen schimmel

27 december 2017 door DDC

De Panamaziekte bedreigt wereldwijd bananenplantages, maar heeft geen vat op een nieuwe, genetisch gemodificeerde variëteit.

Eet je een banaan, dan is dat vrijwel zeker een Cavendish. Het ras is goed voor 85 procent van de wereldhandel. Dat alle moderne bananen klonen van elkaar zijn, maakt de sector erg gevoelig voor ziektes. De Panamaziekte is een schimmel die hele plantages vernietigt en de grond tientallen jaren ongeschikt maakt om bananen te telen. Een remedie tegen de ziekte is er niet.

Australische en Nederlandse wetenschappers zijn erin geslaagd een genetisch gemodificeerde variëteit te ontwikkelen waarop de schimmel geen vat heeft. Ze introduceerden een resistentiegen uit een wilde variëteit in de Cavendish. Verschillende lijnen kregen een verschillend aantal kopieën van het gen mee. In een andere lijn introduceerden de wetenschappers een resistentiegen uit nematoden, microscopisch kleine wormpjes.

Vervolgens plantten ze gemodificeerde en gewone bananen op besmette grond in het noorden van Australië. Verschillende lijnen bleken beter tegen de ziekte bestand: tot 80 procent van de planten bleef onaangetast, terwijl 70 tot 100 procent van de controlebananen stierven. Twee lijnen bleven drie jaar lang van de ziekte gespaard.

De wetenschappers willen nu nog extra resistentiegenen zoeken en nagaan of andere eigenschappen van de bananen, zoals opbrengst en smaak, ongewijzigd gebleven zijn. Dan nog blijft het afwachten of consumenten de gemodificeerde banaan lusten.