Hongerige ijsberen jagen op vogeleieren

24 maart 2015 door Eos-redactie

Door het slinkende poolijs zoeken hongerige ijsberen hun toevlucht tot eieren, ontdekten Nederlandse biologen. Maar dat beïnvloedt de vogelpopulatie in het noordpoolgebied.

De laatste decennia raken veel ijsberen rond de Noordpool het contact kwijt met het zee-ijs, dat langzaam slinkt. Nochtans hebben de dieren het ijs nodig om hun prooien te vangen. Daarom nemen steeds meer ijsberen hun toevlucht tot eieren van onder meer ganzen en eenden. Eieren zitten vol energie en vormen daardoor een alternatieve voedselbron voor de beren.

Een internationaal team biologen, onder wie wetenschappers van de universiteit van Groningen, voert al enkele jaren onderzoek uit op Spitsbergen, een eilandengroep boven Noorwegen, en in het oosten van Groenland. Ze merkten op dat ijsberen die een vogelkolonie ontdekken, het jaar nadien enkele dagen vroeger terugkeren naar die plaats. Zo kunnen ze elk jaar wat meer eieren weggraaien. De eerste ijsberen arriveren intussen al dertig dagen eerder dan tijdens het begin van de studie.

Voor de vogels heeft dat natuurlijk kwalijke gevolgen, want hun populaties slinken zienderogen. De beren vernielen tot negentig procent van de vogelnesten. Verder onderzoek moet aantonen of de vogels zich daartegen kunnen wapenen.

De onderzoekers, die hun resultaten publiceerden in het vakblad Frontiers in Ecology and Evolution, wijzen met een beschuldigende vinger naar de klimaatopwarming. Die ligt aan de basis van de terugtrekking van het poolijs en dus aan het veranderende jaag- en eetpatroon van de ijsberen. (adw)