IPCC ziet belangrijke CO2-bron over het hoofd

03 november 2016 door Eos-redactie

Waterzuiveringsinstallaties stoten flink wat broeikasgassen uit, maar daarvan worden nu enkel methaan en stikstofoxide in rekening gebracht.

In een waterzuiveringsinstallatie wordt door anaerobe bacteriën organisch afval omgezet in onder andere methaan en een hele rist reststoffen. Dat methaan wordt soms verbrand om er elektriciteit mee op te wekken. Als het echter wordt geloosd in de atmosfeer moet het worden meegenomen in de finale broeikasuitstoot van de installatie.

Het IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties dat de strijd tegen klimaatopwarming coördineert, neemt echter niet de koolstofdioxide in rekening die eveneens bij de bacteriële zuivering van afvalwater vrijkomt. Het panel knijpt een oogje dicht omdat de koolstof aanwezig in organisch afval voor het grootste deel afkomstig zou zijn van niet-fossiele bronnen – lees: van uitwerpselen van dier en mens.

Maar volgens Amerikaanse deskundigen klopt dat niet. Volgens hen houdt het IPCC best wél rekening met de CO2-uitstoot van waterzuiveringsinstallaties. Om hun argumentatie te staven voeren ze een hele resem recente studies aan die moeten aantonen dat een significant deel van de koolstof in afvalwater wel degelijk afkomstig is van oliederivaten – bijvoorbeeld chemicaliën gebruikt in detergenten.

De redenering gaat trouwens op voor zuiveringsinstallaties van zowel huishoudelijk als industrieel afvalwater. De wetenschappers komen in hun berekeningen uit op een uitstoot die gemiddeld tussen de 12 en 23 procent hoger ligt dan de waarden die momenteel nog in uitstootmodellen worden gebruikt. (sst)