Kippen herkennen zichzelf in de spiegel

Dat kan erop wijzen dat ze beseffen wie ze zijn.

Weet een kip die in de spiegel kijkt dat zij zichzelf ziet? Als het antwoord ‘ja’ is, dan beseft de kip dat ze een individu is, wat dan weer wijst op een bepaald niveau van zelfbewustzijn. Jezelf herkennen in de spiegel lijkt vanzelfsprekend, maar zelfbewustzijn is een complexe cognitieve vaardigheid. Enkel mensapen, dolfijnen, olifanten en een paar vogelsoorten, waaronder de intelligente kraaiachtigen, hebben tot nu toe bewezen dat ze hun spiegelbeeld herkennen.

Omdat je niet aan dieren kunt vragen wie of wat ze in de spiegel zien, onderwerpen wetenschappers de dieren traditioneel aan een spiegeltest. Nadat de dieren konden wennen aan de spiegel, brengen onderzoekers verf of een sticker aan op het lichaam van het dier. Zij kunnen de markering alleen zien met behulp van een spiegel. Dieren die een vorm van zelfbewustzijn hebben, zullen proberen de markering te verwijderen, bijvoorbeeld door te krabben of te wrijven op de gemarkeerde plek.

Kippen faalden tot nu toe voor de spiegeltest, maar volgens Duitse onderzoekers betekent dat niet dat de vogels geen zelfbewustzijn hebben. De kippen falen volgens hen voor de spiegeltest omdat ze de nood niet voelen om de markering van hun lichaam te verwijderen. De Duitsers ontwikkelden daarom een alternatieve test, waarbij ze gebruikmaken van het sociale gedrag van hanen. Een haan waarschuwt alleen voor overvliegend gevaar (van een roofvogel) wanneer er soortgenoten in de buurt zijn. Een haan die denkt dat hij alleen is, produceert geen alarmroep. De onderzoekers plaatsten eerst twee hanen in een ruimte met een spiegel. Ze lieten vervolgens het silhouet van een roofvogel over de ruimte vliegen, waarna de hanen alarm sloegen. Wanneer ze een haan alleen (met zijn spiegelbeeld) in de ruimte lieten, reageerde die haan helemaal niet. Dat toont volgens de onderzoekers aan dat de haan weet dat het zijn spiegelbeeld is, en geen andere haan. Nog maar eens een bewijs dat kippen niet zo dom zijn als hun reputatie doet vermoeden?

Bron: Universität Bonn, Duitsland