Klimaatverandering vuurt bodembacteriën aan

03 september 2014 door Eos-redactie

Actiever bodemleven brengt nog meer CO2 in de lucht.

De grote voorraden koolstof die zijn opgeslagen in de bodems in en rond de Noordpool zijn nog gevoeliger voor de klimaatverandering dan gedacht, meldt een internationaal team wetenschappers in Nature.

De bodem bevat wereldwijd vier keer meer koolstof dan er in alle planten is opgeslagen. Door de ademhaling van bodembacteriën komt daarvan jaarlijks 60 miljard ton in de atmosfeer terecht.

De wetenschappers bestudeerden hoe de bacteriën in bodemstalen van het noordpoolgebied tot in het Amazonewoud reageerden op temperatuurstijgingen. Ze stelden vast dat een hogere temperatuur in het merendeel van de gevallen leidt tot een grotere vrijstelling van CO2 uit de bodem. De grootste toename doet zich voor in bodems met een hoog koolstofgehalte, in koude gebieden.

Aangezien meer dan de helft van de koolstof die wereldwijd in de bodem zit opgeslagen zich in en rond het noordpoolgebied bevindt, vermoeden de onderzoekers dat de gevoeligheid van het bodemleven voor hogere temperaturen een belangrijke rol kan spelen in de globale koolstofcyclus. (ddc)