Korte snavel, beter zicht

29 maart 2017 door SST

Vogels kunnen net als mensen allebei hun ogen op hetzelfde punt focussen. Maar de reikwijdte van hun ‘binoculaire zicht’ is wel afhankelijk van de lengte van hun snavel.

Omdat mensenogen zich aan de voorkant van het hoofd bevinden, is er nauwelijks sprake van een blinde vlek in ons gezichtsveld – een zone die ontsnapt aan beide ogen. Bij vogels is dit anders, want hun ogen staan doorgaans meer aan de zijkant, waardoor ze hun kop minder moeten draaien om naast of achter zich te kijken.

Amerikaanse biologen hebben het gezichtsvermogen van een veertigtal vogelsoorten nu in detail onderzocht. Ze deden daarbij een nieuwe ontdekking: de reikwijdte van het binoculaire zicht blijkt sterk te verschillen tussen soorten. Het is precies dankzij dat zicht – waarbij de twee ogen op hetzelfde punt zijn gefocust – dat vogels, net als wij mensen trouwens, dieptezicht hebben en afstanden kunnen inschatten.

Vogels met een langere snavel hebben doorgaans grotere blinde vlekken dan soorten met een korte bek.

De onderzoekers vonden dat vogels met een langere snavel doorgaans grotere blinde vlekken voor hun kop hadden dan soorten met een korte bek. Dat zorgt ervoor dat hun binoculaire zicht smaller is, waardoor ze mogelijk minder goed en snel kunnen manoeuvreren tijdens de vlucht.