Kraaien herkennen vertrouwde stemmen

14 mei 2012 door Eos-redactie

Stemherkenning helpt de vogels vrienden en vijanden te onderscheiden.

Kraaien staan erom bekend erg intelligent te zijn.  Naar de onderlinge communicatie tussen de vogels is al heel wat onderzoek verricht, maar Oostenrijkse wetenschappers hebben nu hun vermogen om het stemgeluid van andere soorten te herkennen onderzocht.

In steden delen de kraaien een leefgebied immers vaak met kauwen, eksters en meeuwen, en uiteraard ook met mensen. Die laatste zijn de vogels niet altijd even gunstig gezind, zodat het voor de kraaien een voordeel kan zijn 'vrienden' en 'vijanden' tijdig te herkennen.

De wetenschappers gingen na hoe kraaien die in gevangenschap leven reageerden op de stem van vertrouwde personen, en van mensen waarmee ze nog nooit in contact waren gekomen. De vogels waren duidelijk meer op hun hoede en keken vaker in de richting waaruit het geluid kwam als ze een onbekende stem hoorden.

De onderzoekers herhaalden het experiment met de roep van kauwen waarmee de kraaien hun verblijf deelden. Hier bleek het omgekeerde het geval: de kraaien reageerden heftiger op het geluid van bekende dan op dat van onbekende vogels.

Dat zou er volgens de wetenschappers op kunnen wijzen dat de vogels ook samenwerken met leden van andere soorten. Het is geweten dat kraaien bij het zoeken van voedsel of het oplossen van problemen niet met eender welke andere kraai samenwerken. Misschien onderhouden ze met andere vogelsoorten soortgelijke relaties, speculeren de onderzoekers.