Locatie, locatie, locatie… ook in het Amazonewoud

27 mei 2015 door Eos-redactie

Wat geldt voor de huizenmarkt, gaat ook op in het Amazonewoud. Welke chemische stoffen planten produceren, is sterk afhankelijk van hun groeiplaats. Dat tonen Amerikaanse onderzoekers aan in Nature Geoscience.

Vanuit een vliegtuigje maakten de wetenschappers kaarten in hoge resolutie van de chemische samenstelling van het regenwoud in het Peruaanse Amazonegebied. In wat op een gewone foto een homogene groene massa lijkt, worden duidelijke patronen zichtbaar.

Onder de dichte plantengroei ligt een geologisch en hydrologisch divers landschap verborgen, en dat weerspiegelt zich in de chemische stoffen die de planten produceren. De planten in het overstromingsgebied van de rivier bevatten veel stikstof en fosfor, door hun sterke groei, en kleuren rood op de kaart. Planten in hoger gelegen gebieden investeren minder in snelle groei, en meer in verdediging tegen insecten. Ze bevatten meer afweerstoffen zoals lignine en polyfenolen, en kleuren geel-groen op de kaart.

Volgens de wetenschappers is het de eerste keer dat de diversiteit van het Amazonewoud op deze manier in beeld wordt gebracht, en ontkracht het onderzoek het beeld van de het woud als monotone plantenmassa. (ddc)