Loch Ness krijgt DNA-test

23 mei 2018 door MVDB

Over een maand weten we met zekerheid of het Loch Ness-meer in Schotland een mythisch wezen herbergt.

Al sinds 1933 leeft het verhaal over het monster van Loch Ness halsstarrig voort. Velen menen het beest te hebben gezien, maar afdoend bewijs is er niet. Nieuw-Zeelands geneticus Neil Gemmell gaat op zoek naar antwoorden. Volgende maand trekt hij er met een team onderzoekers op uit om de raadselachtige wateren van het Loch te onderzoeken.

Gemmell verwacht geen bewijs aan te treffen van een groot zeereptiel dat ooit het meer teisterde, al sluit hij niets uit. Toch vermoedt Gemmell dat het ‘monster’ van Loch Ness eerder een reusachtige vis is of was, zoals een steur of een meerval.

In juni beginnen de wetenschappers aan een grootschalige DNA-analyse in het meer. Ze gebruiken daarvoor zogeheten environmental DNA of eDNA: DNA-monsters van het water, waarin ze op zoek gaan naar kleine restjes DNA van organismen. Wanneer een levend organisme zich voortbeweegt, laat het via zijn huid, schubben en uitwerpselen DNA-deeltjes achter.

Na de analyse maken de onderzoekers een inventaris op van alle organismen die in Loch Ness leven. Op deze manier kunnen ze nagaan of het leven in Loch Ness echt verschilt ten opzichte van dat in andere meren.

Met zijn onderzoek wil Gemmell echter meer bereiken dan een stukje folklore ophelderen. Er valt namelijk veel te leren over de verschillende organismen die in het meer leven. Gemmell verwacht nieuwe soorten te ontdekken. En van de soorten die we al kennen, hoopt hij meer te leren.