Meer graan door beter suikertransport

02 november 2015 door Eos-redactie

Wetenschappers van Carnegie ontdekten een transporteiwit in mais en rijst dat zorgt voor beter gevulde granen, en dus een betere oogst.

Wetenschappers van Harvard ontdekten een transporteiwit in mais en rijst dat zorgt voor beter gevulde granen, en dus een hogere oogst. Hun bevindingen staan in Nature Genetics.

Suikers worden in het blad aangemaakt door fotosynthese, een proces dat zonlicht omzet in energie. Die suikers worden deels doorgesluisd naar de zaden. Meer specifiek naar het endosperm. Die energiepakketjes zorgen dat de kwetsbare plantembryo’s kunnen overleven. Hoe meer suikers in de zaden, des te groter de graankorrels en des te voedzamer. Nu is ontdekt dat het gen SWEET4c verantwoordelijk is voor die energieboost. Dat gen codeert voor een transproteiwit dat het meest actief is tussen 10 en 17 dagen nadat het zaad is bevrucht.

'Dit onderzoek is een belangrijke stap in het begrip van suikertransport doorheen de plant. Het biedt een handvat om via veredeling meer granen te halen van hetzelfde oppervlak', zegt Davide Sosso. (PdJ)