Mier heeft virtuele achteruitkijkspiegels

20 januari 2017 door Eos-redactie

Mieren beschikken over een wonderbaarlijk navigatievermogen.

Waarom hebben auto’s doorgaans maar één versnelling voor achteruit? Simpel, omdat achteruit rijden voor de meeste  automobilisten verre van evident is. Je zicht is beperkt, links wordt rechts (en omgekeerd) en je moet voortdurend tegensturen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat zelfs achteruit wandelen al een hele opgave is voor de meesten onder ons. En als je dan ook nog eens de juiste route moet volgen wordt het helemaal een onmogelijke opdracht…

Mieren schijnen hier helemaal geen last te hebben. Integendeel, de insecten hebben er geen enkele moeite mee een bepaalde koers aan te houden, ook niet als ze achteruit lopen of zelfs zijwaarts. Dat hebben Schotse wetenschappers ontdekt bij een kolonie woestijnmieren in hun natuurlijke omgeving.

De vorsers versperden voor de mieren de terugweg naar hun nest en verplichtten de insecten zo om een omleiding te maken. Sommige mieren gaven ze een kruimel van een koekje mee die klein genoeg was om op hun rug te dragen – zo konden ze hun in voorwaartse richting hun tocht verderzetten. Andere mieren kregen een grotere kruimel die enkel kon worden voortgesleept – door in achterwaartse richting te bewegen dus.

De eerste groep mieren kon de omleiding zonder problemen volgen. De tweede groep had echter een tussenstop nodig. De mieren lieten het koekje even liggen, draaiden zich om wierpen een blik in voorwaartse richting. Dat was genoeg om zich weer om te draaien en de kruimel verder naar hun nest te slepen – in achterwaartse modus.

Volgens de onderzoekers wijzen de resultaten op een sterk ontwikkeld visueel vermogen van de mieren, want één voorwaartse blik is blijkbaar genoeg om de weg in achterwaartse richting volledig af te leggen – en voor alle duidelijkheid: mieren beschikken niet over achteruitkijkspiegels.