Ontdekte keversoorten krijgen namen uit telefoonboek

28 maart 2013 door Eos-redactie

Om 101 recent ontdekte keversoorten te benoemen, gebruikten Duitse biologen het telefoonboek van Papoea-Nieuw-Guinea, het land waar de kevers werden ontdekt.

Tropische regenwouden zijn befaamd om hun ongebreidelde biodiversiteit. Nog dagelijks botsen biologen er op nieuwe soorten, soms zelfs met honderd tegelijk. Hoe blijf je dan soortnamen verzinnen?

Om 101 recent ontdekte keversoorten te benoemen, gebruikten Duitse biologen een originele invalshoek. Ze zochten namen voor ‘hun’ kevers in het telefoonboek van Papoea-Nieuw-Guinea, het land waar de kevers werden ontdekt. Zo werd één van de kevers Trigonopterus moreaorum gedoopt, geïnspireerd op de populaire familienaam Morea. Hoewel geen bewuste strategie, vermoedt onderzoeker Alexander Riedel toch dat het geven van lokale namen kan bijdragen aan het beschermen van de kevers. ‘Het regenwoud wordt door ontbossing voor palmolieplantages bedreigd, en het lijkt me waarschijnlijk dat een reddingspoging meer kans op slagen heeft wanneer een diertje jouw eigen familienaam draagt.’ De kevers zijn beschreven in de vakbladen ZooKeys en Frontiers in Zoology. (kv)