Ook planten en algen weren zich tegen zonnebrand

07 december 2016 door Eos-redactie

Een te grote blootstelling aan UV-licht is niet alleen voor mensen gevaarlijk. En ja, ook planten en algen weren zich daartegen. Met dat verschil dat ze van nature beschermd zijn.

In 2011 ontdekte een team van Zwitserse, Franse en Amerikaanse onderzoekers dat plantencellen een receptor (een eiwit op het celmembraan) hebben die bij overvloedig UV-licht een beschermende laagje produceert. Een beetje zoals strandgangers dat doen wanneer ze zich insmeren. Bladgroenkorrels of chloroplasten, de energiefabriekjes van planten, kunnen immers ernstig beschadigd worden als ze teveel zonlicht te verwerken krijgen. Net zoals bij mensen en dieren is het UV-licht ook hier de grootste boosdoener.

Datzelfde team heeft nu ontdekt dat dezelfde receptor in eencelligen zoals algen (die hun energie ook via fotosynthese uit zonlicht halen) een vergelijkbare functie heeft. Maar in plaats van een ‘zonnescherm’ te produceren zorgt de receptor er bij de algen voor dat het overvloedig UV-licht wordt afgevoerd in de vorm van warmte – en die warmte wordt deels opgesoupeerd door moleculen binnenin de alg te laten trillen. De wetenschappers deden hun ontdekking bij de eencellige Chlamydomonas reinhardtii, een modelorganisme in de microbiologie. (sst)