Oude, soortenrijke bossen zijn goede CO2-stofzuigers

01 februari 2017 door SST

De opname van koolstofdioxide hangt sterk af van weer en klimaat. Maar op de lange termijn blijken biodiverse bossen de meest stabiele zuigers.

Een internationaal team van wetenschappers, waaronder een groep van de Universiteit Antwerpen, vergeleek de gegevens van vijftig bossen verspreid over verschillende klimaatzones. De vorsers combineerden de metingen van de uitwisseling van CO2 tussen bossen en atmosfeer met de data over biodiversiteit, beschikbaarheid van nutriënten, ouderdom, kruinhoogte en bladerdichtheid. Daarna keken ze welke van deze factoren cruciaal waren voor een stabiele koolstofopname.

Alle bomen nemen natuurlijk via fotosynthese CO2 op uit de atmosfeer, om die vervolgens om te zetten in zuurstof en voedingsstoffen. Maar de CO2-balans verschilt sterk tussen soorten onderling, tussen seizoenen en tussen perioden met hetzelfde klimaat of weer.

Op de lange termijn bleken oude en soortenrijke bossen de beste garantie te bieden voor een stabiele CO2-opname, zo leert de studie. De wetenschappers pleiten er daarom voor oudere bossen méér als een betrouwbare partner te behandelen in de strijd tegen de klimaatopwarming. (sst)