Parasieten beschermen kikkers

23 mei 2012 door Eos-redactie

Kikkers met een grote diversiteit aan parasieten in hun lijf, blijken beter beschermd tegen giftige parasieten.

Kikkers met een grote diversiteit aan parasieten in hun lijf, zijn beter beschermd tegen giftige parasieten. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Biologen van de University of Colorado namen in 134 Californische vijvers stalen en controleerden op de aanwezigheid van trematoden of zuigwormen. Van zes van de meest voorkomende soorten gingen ze in het lab het effect na op de gezondheid van zo’n 2.000 kikkers  van de soort Pseudacris regilla. Een van de parasieten is Ribeiroia, waarvan de larven in de ledematen van kikkervisjes resideren en cysten vormen met misvormde ledematen tot gevolg.

Uit het experiment blijkt dat wanneer de kikkers gelijktijdig aan de zes verschillende soorten zuigwormen worden blootgesteld, het aantal kwalijke infecties 42 procent lager ligt dan bij de kikkers die slechts één enkele parasietensoort in zich droegen. Parasietensoorten concurreren met elkaar. Daardoor vormen omgevingen die rijk zijn aan parasieten een buffer tegen gevaarlijke ziektekiemen. Al hangt het ervan af in welke volgorde de parasieten de gastheer binnenkomen: een gevaarlijke parasiet gaat vaak voor de bijl als hij minder gevaarlijke soorten bij zich krijgt. Maar als de volgorde van aankomst omgekeerd is, heeft het ofwel een geen effect op de gastheer ofwel leidt het tot meer ziekte.

‘Er is voldoende bewijs dat ook bij mensen de diversiteit aan parasieten het risico op bepaalde ziekten bepaalt’, zegt Johnson. ‘Ook hebben recente studies aangetoond dat de diversiteit aan gastheren het risico op een infectie bij planten, zoogdieren en vogels vergoot. Een daling in het aantal gewervelde gastsoorten voor de teek die de ziekte van Lyme overdraagt, bijvoorbeeld, kan het risico op een infectie bij de mens doen toenemen.’