Natuur & Milieu

Stadsvogels maken nesten van anti-vogel-pinnen

Scherpe metalen pinnen op gebouwen moeten vogels afschrikken of voorkomen dat ze er nesten bouwen. Rebelse eksters en kraaien lachen met die verjaagdrang: ze bouwen zelfs nesten met anti-vogel-pinnen.

Onderzoekers van twee Nederlandse natuurhistorische musea verzamelden nesten van een zwarte kraai en een ekster die grotendeels waren gebouwd met materiaal dat vogels had moeten afschrikken. Het grootste nest bevond zich in Antwerpen, op de binnenplaats van een ziekenhuis. Hoog in een boom hadden eksters een enorm nest gemaakt van wel 1500 metalen pinnen. Voor dit specifieke nest hebben de vogels wel 50 meter aan anti-vogel-pinnen uit de dakrand getrokken.

‘Een onneembare vesting’, zegt bioloog Auke-Florian Hiemstra van Naturalis, ‘Eksters maken een dak op hun nest om het roven van eieren en jongen te voorkomen, en ze zoeken daarvoor specifiek doornige planten op in de natuur. De stekelige takken houden hongerige eierrovers op afstand. In de stad is er nog een andere optie: de anti-vogel-pinnen. Ze zijn letterlijk gemaakt om vogels op afstand te houden, en zo schijnen ze ook door vogels gebruikt te worden.’

En het is niet slechts één paar eksters dat zich aan het vogelwerende materiaal heeft gewaagd. Dit gedrag is al waargenomen in Nederland, België en Schotland. Andere scherpe materialen, zoals prikkeldraad en breinaalden, worden ook door eksters gebruikt voor het dak van hun nest. Kraaiennesten gemaakt van anti-vogelpinnen zijn op dit moment alleen bekend uit Nederland.

Het grote eksternest van anti-vogel-pinnen uit Antwerpen is vanaf 11 juli te zien als nieuw hoogtepunt in de LiveScience zaal van Naturalis, die gratis te bezoeken is. Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam toont het kraaiennest van anti-vogel-pinnen in de onlangs geopende tentoonstelling 'Nationaal Park Rotterdam', samen met een aantal andere bijzondere bouwwerken van stadsdieren.

Kraaien bouwen een nest met anti-vogel-pinnen.